קורס ADOS-2
הכשרת המשך בנושא אוטיזם
הסדנה תעניק היכרות עם תכנים הקשורים לאוטיזם ולהבנת ההפרעה. היא תעסוק במגפת האוטיזם, הסברים לעלייה בשכיחות, גורמים ידועים והשפעות חברתיות, כמו גם במגמות לעתיד והשלכות על תחום האבחון והטיפול.
הסדנה תתייחס למידע עדכני בנושא אבחון והערכה, כולל הבנה מעמיקה של ההגדרה ב-DSM-5, המשותף בספקטרום והתסמינים המרכזיים בראייה התפתחותית. נעמיק בדרישות האבחון בישראל, בכלים ושיטות מגיל ילדות ועד זקנה, בשימוש נכון בכלי סקירה ובשאלונים.
הלומדים יכירו את הכלים הנפוצים לאבחון, במיוחד ADOS-2, אשר מספק תובנות חשובות על התנהגויות ותגובות חברתיות של ילדים על הספקטרום. נדון ביתרונות וחסרונות בשימוש ב-ADOS, כולל הדגמת מקרה כדי להמחיש את השפעת הכלי על תהליך האבחון.
נחקור גם את המאפיינים הייחודיים של האוטיזם, כולל הבנת החשיבה האוטיסטית ומאפיינים קוגניטיביים, וכן בבחינה של בנות ונשים בספקטרום. בנוסף, נבחן גישות טיפוליות תוך שימת דגש על עבודה רב-מקצועית עם ילדים ומתבגרים על הספקטרום. הסדנה תספק כלים והבנה לעבודה מקצועית עם אוכלוסייה זו.
קהל היעד:
הסדנה מיועדת לפסיכולוגים ואנשי טיפול המעוניינים להעמיק ולקבלי כלי בסיס בתחום הפרעות התקשורת בכלל ובאוטיזם בפרט, הסדנה מיועדת הן לאנשי טיפול והן למאבחנים.
במהלך חודשים מרץ-אפריל 2025 תתקיים סדנת המשך - ADOS 2 ( מודולות 1-4 ) שתועבר על ידי חברת סקייטק ,
פסיכולוגים שיהיו מעוניינים וימצאו מתאימים יוכלו להשתלב בפעילות מכון רגעים, להתנסות ולהתמקצע בהעברת אבחוני תקשורת כולל הדרכה והכשרה צמודה ואיכותית
מנחה:
עדי פרי: פסיכולוג התפתחותי מומחה-מדריך, אחראי תחום פסיכולוגיה התפתחותית בקופת חולים כללית מחוז צפון מדריך ומרכז את התחום ההתפתחותי בתחנת העמקים, מרצה בנושאי אבחון וטיפול פסיכולוגי, עבודה עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם עם מומחיות מיוחדת לתחום הפרעות תקשורת.
בשיתוף עם יגאל קניגסוולד פסיכולוג קליני מומחה- מדריך. מנהל ובעלים של מכון "רגעים" לאבחון וטיפול פסיכולוגי, בעל נסיון רב באבחון והדרכת מאבחנים -מומחיות בתחום הפרעות תקשורת
הסדנה:
-
מפגש ראשון, יום ג' 21.1.25
-
9:00-10:30 מבוא להפרעות הספקטרום – הבנה אחרת של ההגדרה ב DSM-5, המשותף בספקטרום והתסמינים המרכזיים בראיה התפתחותית, וחוסר חשיבות האבחנה המבדלת.
-
10:45-12:15 מגפת האוטיזם – ההסברים לעלייה בשכיחות, הגורמים הידועים וההשפעות החברתיות, מחקר, נוירו-גנטיקה, מגמות לעתיד וההשלכות על תחום האבחון והטיפול.
-
12:45-14:00 דרישות האבחון בישראל, כלים ושיטות מינקות ועד זקנה, שימוש נכון בכלי סקירה, שאלונים וכלי אבחון בתהליך האבחון.
-
14:15-15:00 שאלון ASRS - הצעה לכלי פרקטי לסינון-איתור-הפניה-למידה
-
מפגש שני, יום ג' 4.2.25
-
9:00-10:30 יתרונות וחסרונות בשימוש ב ADOS, הדגמת תצפית בילד
-
10:45-12:15 שיטת הצינון של ה ADOS כאמצעי להכרה מעמיקה של מאפייני האוטיזם
-
12:45-14:00 דוגמאות ויישומים בשימוש בכלים נוספים: SRS-2, ADI-R, CARS-2
-
14:15-15:00 מקומם של שאלוני ABAS ו-VINELAND להערכת רמות תפקוד והתקדמות הטיפול.
-
מפגש שלישי, יום ג' 18.2.25
-
9:00-10:30 על הרצף – המאחד בחשיבה האוטיסטית ומאפיינים קוגניטיביים-רגשיים ייחודיים.
-
10:45-12:15 בנות ונשים בספקטרום, הפרעה שונה או הרחבה נוספת של הרצף.
-
12:45-14:00 סימנים, מאפיינים וחשדות להפרעת תקשורת באבחון הפסיכולוגי הבסיסי: אינטליגנציה ולמידה, קשב וארגון, רגשי ונפשי.
-
14:15-15:00 גישות טיפוליות עכשוויות לאוטיזם: ABA, DIR, ESDM, TEACCH , פיזיותרפיה, קלינאות תקשורת, ריפוי בעיסוק, נוירולוגיה, פסיכיאטריה ... ועבודה רב מקצועית.
-
מפגש רביעי, יום ג' 4.3.25
-
9:00-10:30 עבודה מערכתית, שילוב חינוכי וחברתי, ורצף המענים במסגרות.
-
10:45-12:15 מטיפול דיאדי ועד עבודה טיפולים עם ההורים - מקומה של המשפחה בתהליך הטיפולי.
-
12:45-14:00 טיפול פסיכואנליטי לילדים עם אוטיזם – מושגי בסיס ומפת דרכים למצבים מנטאליים מוקדמים.
-
14:15-15:00 שימוש בטכנולוגיה ואמצעים מסייעים: כלים טכנולוגיים לתקשורת, למידה וטיפול, ה AI שלעזרת המטפל.
מיקום ותאריכים:
הסדנה תתקיים באופן פרונטלי במכון רגעים, קליניקת פרדס חנה כרכור
4 מפגשי בני 7 שעות אקדמיות כל אחד. סה"כ 28 שעות אקדמיות.
המפגשים יתקיימו בימי שלישי בין השעות 09:00-15:00, אחת לשבועיים, המפגש הראשון ביום שלישי 21.1.25 ולאחר מכן בתאריכים הבאים : 4.2.25, 18.2.25, 4.3.25