חייבים לעצור את ההפרה המתמשכת של זכויות תינוקות ופעוטות בגילאי לידה עד 3
ד"ר מיכל קדרון*
יש מעט נושאים שיש לגביהם הסכמה רחבה כמו חשיבות החינוך האיכותי בגיל הרך. חינוך איכותי בגיל הרך תורם לצמצום פערים חברתיים ולשיפור הישגים, להתמדה בבית הספר ומפחית חזרה על כיתות. מחקרים רבים אודות חשיבותו של החינוך בגילאים אלה מציגים יתרונות כלכליים להשקעה בגיל הרך ומוכיחים כי על כל דולר שמשקיעים בגיל הרך חוסכים כ- 7 דולר בשלבי חינוך מתקדמים יותר. מחקר עדכני (2012) של המכון למחקר מדיניות חברתית בלונדון (IPPR) הראה שאספקת מסגרות חינוך חינם על ידי המדינה צפויה להחזיר את עלותה בשל העלייה הצפויה מתקבולי המיסים כתוצאה מעליה בשיעורי התעסוקה של נשים וצפויה לצמצם פערים בחינוך, שבהמשך הרבה יותר קשים לצמצום.
למרות יתרונו הברור של חינוך איכותי לגיל הרך המצב בארץ רחוק מאוד מהסטנדרט הרצוי מבחינת התקינה (גודל קבוצה, יחס בין ילדים ומטפלות, הכשרה ופיתוח מקצועי של מטפלות), מבחינת הרישוי והפיקוח על המסגרות לגיל הרך ומבחינת האחריות המיניסטריאלית שכיום מופקדת בידי משרד הכלכלה. כל אלה יוצרים מערכת חינוך שנשרכת מאחורי מדינות רבות ב-OECD ולא מממשת את הפוטנציאל שלה לצמצום פערים חברתיים ושוויון הזדמנויות. על כך יש להוסיף, שישראל מובילה את מדינות ה-OECD במספר שעות השהיה של תינוקות ופעוטות במסגרות חוץ בייתיות (51 לעומת ממוצע של 32 שעות שבועיות) נתון שהופך את איכות הטיפול במסגרות לקריטית.
נתונים אלה מצביעים על כך שמדינת ישראל מפרה מזה עשורים את זכויותיהם הבסיסיות ביותר של תינוקות ופעוטות, ובכלל זה את הזכות לקשר אנושי, לקידום התפתחות תקינה בכל התחומים (התפתחות השפה, החשיבה, הכישורים החברתיים-רגשיים, המוטוריים והקוגניטיביים), למרחב ראוי ולמבנה מוגן. ועלינו מוטלת החובה להשמיע את קולם ולפעול לשינוי מציאות עגומה זו.
אז מה עושים? משלבים כוחות ובכלל זה אנשי חינוך, ראשי רשויות, ח"כ וכל מי וכל מי שהחינוך בגיל הרך יקר לליבו ומעצבים חזון חדש למערכת החינוך בגיל הרך. במסגרת זו קובעים סדרי עדיפויות, מחליטים יחד על דרכים לשיפור איכות הטיפול ומובילים שינוי תחוקתי – שינוי במסגרתו תועבר האחריות בגילאי לידה עד 3 לידי משרד החינוך, שיקבע: תכנית חינוכית לגלאים אלה, יסדיר תקינה על פי המלצות ועדת רוזנטל בתחום ויפקח על ההשכלה וההכשרה הנדרשת מאנשי המקצוע המטפלים בתינוקות ופעוטות בגילאים אלה.
רק אז נוכל להפוך את החלום לאפשרי.
*ד"ר מיכל קדרון הנה פסיכולוגית ילדים ונוער וראש המסלול לחינוך בגיל הרך בפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים
אנו מאמינים שלכולם ללא יוצא מן הכלל מגיע ליהנות מהביקור באתר שלנו ולכן משתדלים שהאתר יהיה ברור ונגיש ויאפשר גלישה נוחה לנעזרים בטכנולוגיות מסייעות.
האתר תוכנן לעמוד בהנחיות הנגישות של ה-World Wide Web Consortium ברמה AA.
אם נתקלתם בבעיית נגישות כלשהי באתר אנא פנו אלינו במייל [email protected]
ניתן לנווט ולהשתמש באתר באמצעות מקלדת בלבד.
להפעלת אפשרות הניווט באמצעות מקלדת יש ללחוץ על מקש ה-TAB (טאב).
לחיצה על TAB תעביר אתכם לקישור הבא (יודגש בצהוב) ולחיצה על SHIFT + TAB תחזיר אתכם לקישור הקודם.
לחיצה על מקש Enter תפעיל את הקישורים השונים.
בטפסים שבהם ניתן לסמן אפשרויות - בחירת האפשרות מתבצעת באמצעות מקשי החיצים במקלדת (למעלה/למטה).
במצגות המדיה באתר (תמונות/וידאו) ניתן להחליף תמונות באמצעות מקשי החיצים במקלדת (ימין/שמאל).
*תפריט הנגישות מותאם לדפדפנים Explorer 10 ומעלה, Chrome ו-Opera. בדפדפנים firefox ו-Safari במחשבי mac יש להפעיל את אפשרות הניווט באמצעות מקלדת בתפריט הגדרות הדפדפן.
לחיצה על מקש ה-TAB תפעיל את אפשרות הניווט הנגיש באתר. בראש האתר יופיעו האפשרויות:
הצהרת נגישות - פתח את טקסט הצהרת הנגישות של האתר.
דלג לתוכן - התחל את הניווט מאיזור התוכן המרכזי של הדף (מדלג על אפשרויות הניווט באיזור העליון).
דלג לתפריט - התחל ניווט מתפריט האתר הראשי.
דלג לחיפוש - עבור לתיבת החיפוש באתר (במידה וקיימת אפשרות חיפוש באתר).
דלג לעגלה - עבור לאזור עגלת הקניות (במידה וקיימת חנות באתר).
הפעלת ניגודיות גבוהה - שינוי פלטת צבעי האתר כך שתתאים לעיוורי צבעים וללקויי ראייה.
אפשר לשנות את גודל הטקסטים באתר באמצעות שימוש במקשים CTRL + או באמצעות תפריט האפשרויות בדפדפן (zoom).
להגדלת הטקסט באתר: השתמשו במקשים CTRL + .
להקטנת הטקסט באתר: השתמש במקשים CTRL – .
לאיפוס הטקסט באתר לגודלו המקורי: השתמשו במקשים CTRL 0 .
לחיצה על כפתור ״הפעלת ניגודיות גבוהה״ בתפריט אפשרויות הנגישות מבטלת את צבעוניות האתר ואת תמונות הרקע. הטקסטים יופיעו בצבע שחור על רקע לבן.
התכנים באתר כוללים סימון תקני של כותרות, טבלאות, פסקאות, רשימות, קישורים, טפסים וכפתורים.
תמונות באתר כוללות תיאור אלטרנטיבי (ALT) אם הן בעלות משמעות.
הטפסים באתר נגישים לקוראי מסך ומשתמשי מקלדת.
באתר עשויים להופיע אזורי תוכן המוצגים מאתרים אחרים במסגרת iframe. נגישות איזורים אלה תלויה באתר המתארח ואין לנו אפשרות להבטיח את נגישותם. לדוגמא - כפתורי שיתוף ותיבת תגובות של פייסבוק, עמודי סליקה של ספק צד ג׳ או כל תוסף אחר שמשולב בתוכן האתר.
האתר מותאם לצפייה במכשירים ניידים (רספונסיבי).
באתר נעשה שימוש ב-ARIA לצורך התמצאות ושימוש באתר באמצעות תוכנות קורא מסך.