לכל אחד מאתנו ישנם רגעים בחיים המעצימים קשיים שעלולים לשבש את יכולות ההתמודדות והתפקוד שלנו.

כל פונה – ילד, מתבגר, מבוגר, זוג או משפחה – אופן טיפול מותאם לצרכיו האישיים.


הצוות שלנו, בהובלת: ד"ר מיכל קדרון והפסיכולוג הקליני, יגאל קניגסוולד,  הינם פסיכולוגים מומחים, מרצים, מנחים ומטפלים רגשיים, בעלי תחומי התמחות לטיפול במגוון התמודדויות, המופיעות לאורך מעגל החיים הן כשלבים התפתחותיים נורמטיביים.

למשל: קשיי ויסות, בעיות קשב וריכוז, דימוי עצמי, בעיות חברתיות, חרדות. והן כמצוקות ומשברים בחיי היומיום כגון: דיכאון, חרדות, מצבי לחץ, קשיים בזוגיות, קושי ביצירת קשר בין-אישי, התמודדות עם מחלה קשה, התמודדות עם טראומה ופוסט-טראומה.

ברגעים – מרחב לאבחון וטיפול פסיכולוגי, תוכלו ליצור קשר אישי עם מטפל מומחה, אשר יסייע לכם למצוא ולחזק את מנגנוני ההתמודדות האישיים שלכם, עם מצבים שונים; תוך יצירת שינוי פנימי המאפשר הסתגלות טובה יותר. מתוך מגוון של כלים ושיטות וכן בשילוב של כמה דרכים ושיטות טיפול, זאת בזכות מגוון המטפלים והתמחויות הרחב שמרכז בסדר גודל של רגעים יכול להציע.

ברגעים מתמחים במתן חוות דעת לרווחה ולבתי משפט. אבחונים המוכרים על ידי כל המוסדות הרשמיים בארץ. אבחוני אישיות, אבחונים פסיכודידאקטיים, אבחון רגשי ועוד.

נעים להכיר - צוות המטפלים שלנו>>


להמשך קריאה - חופש גדול וקורנוה

ארגון וסדר

דווקא בתקופה בה יש כל כך הרבה שינויים, חשוב במיוחד לשמור על שגרה ככל האפשר. השגרה נותנת מסגרת ומהווה בטחון. חופש זה דבר חשוב אבל הוא מתקיים בתוך הכללים והוא לא פריקת עול.

ארגון שבועי – צרו תוכנית שבועית. שבו כל המשפחה יחד בתחילת השבוע או בסופו לקראת השבוע הבא וצרו לוח תיכנון. מה עושים בכל יום. לאן הולכים או מה האטרקציה המרכזית לאותו יום. זה לא אומר שתוכנית היא לא בסיס לשינויים, אבל כשיודעים מה מתוכנן יש למה לצפות. זו גם הזדמנות לשמוע ולתת ביטוי לרצונות השונים של בני הבית. כשזה מתוכנן מראש, הדברים באמת קורים, ולא לקום כל יום ואז להתחיל לחשוב "מה עושים היום" כי אז התחושה היא של "לא עושים כלום" בעוד שכשיש לוח ותוכנית מובנית רואים מול העיניים לוח מלא ותחושה של עשייה.

זמנים קבועים – אם נהוגה אצלכם בבית שעת השכבה קבועה, שעות ארוחות וכו', שמרו עליהם. אפשר להודיע שלרגל החופש הגדול הזזנו את שעת השינה לשעה מאוחרת יותר אבל תחמו בזמן, לא חשוב איזו שעה קבעתם וכמה היא מאוחרת, עדיין, שתהיה שעת גג. זו המסגרת שבתוכה אפשר להיות בחופש.

סדר יום – במיוחד אם אתם בבית וקל וחומר אם אתם בבידוד סדר יום מובנה וידוע מראש הוא חשוב. אחרת מאבדים תחושה של זמן ושל שליטה. חלקו את הלוח שלכם לשעות וזמנים, בהם יהיה קבוע שעת הארוחות, שעת המשחק, שעת מסכים ועוד.

ארוחות מסודרות – שתחושת החופש לא תבלבל אתכם, יש ארוחות והן צריכות להיות מסודרות, סביב שולחן, יחד. ולא לעבור לרצף של "חטיפים" או ארוחות מול המסך.

זמני מסך - הגבילו את זמני המסך, כשיש ילדים בגילאים שונים וכולם זקוקים לאותם מכשירים שבו מראש ותחשבו איזה תוכניות כל אחד רוצה לראות וחלקו בינהם התאם את שעות המסך.

אטרקציה יומית

תדאגו שבכל יום יהיה משהו ששווה לצפות לו, ה"פיק" של היום. גם כשנמצאים בבית ולא יוצאים אפשר לדאוג לחוויה. למשל יום אחד תעשו חפש את המטמון ברחבי הבית. יום אחד אפשר להכריז על יום סרט זה יותר מאשר להקרין סרט, זו התעסקות לחצי יום. חוץ מלהקרין (אם אפשר אפילו על הקיר או במסך ענק), סרט לכל המשפחה, הכינו פופקורן שתשימו בקונוסים שהכנתם מראש ועיטרתם במדבקות. אפשר להכין "כרטיסים" לסרט, כך לילדים תהיה גם שעת יצירה סביב הסרט שגם תגדיל את הציפייה.  אפשר למנות מישהו מהילדים להיות "הכרטיסן" ואחר להיות "סדרן", לספר לילדים על החוויות שלכם מהקולנוע של ילדותכם, אפשר בסיום לעשות משחק טריוויה על סרטים שונים שצפיתם בהם יחד כמשפחה ועוד. העיקר, זה לא "סתם" לראות סרט, זו אטרקציה. דוגמה נוספת, החליטו על "ערב מסעדה" הילדים יכינו ארוחת ערב מפוארת להורים. תתכננו את התפריט, עשו קניות בהתאם, מי שיהיה אחראי על סידור השולחן וכו'. כך תיקחו "ארוחת ערב" ובעזרת "סיפור" שתתפרו סביבה תהפכו אותה לעניין מרכזי.

תחושה של חופש

בחופש עושים דברים שלא נהוג לעשות בשוטף, נסו לייצר מצבים של "שבירת כללים" בתוך הכללים. כך למשל, סביר שאצלכם בבית אסור לקשקש על הקירות. אבל דווקא כי זה חופש גדול, קנו פוליגלים גדולים שימו על הקירות, תכסו בבריסטולים, ותאפשרו לילדים "לקשקש" על הקירות.

אם החלטתם לאפות, אל תסתפקו בהכנת עוגיות ואז לאכול אותן, תבעו את הבצק בצבעים שונים בעזרת צבעי מאכל גם אם בשוטף זה לא נהוג כל כך בביתכם. תנו לילדים מגוון סוכריות וחותכנים לעצב ולקשט בעזרתם את העוגיות. גם תרוויחו אטרקציה שתיקח יותר זמן וגם תהיה פה יציאה מהשגרה.


לצאת החוצה

כל זמן שאין סגר וזה אפשרי, צאו החוצה ככל האפשר. תקפידו כל יום להיות קצת בחוץ. צאו להליכה משותפת בשכונה, או לכו לחוף הים, או גן שעשועים. לתחושת ההרפתקה" כדאי מידי פעם לנסוע או עדיף אם אפשר, ללכת, לגן שעשועים מרוחק יותר זה שלא הקבוע שלכם בשכונה. הקפידו על זמן בחוץ ובאוויר הפתוח ותנו לילדים להתנועע בחופשיות.

מומלץ מאוד לפחות פעמיים בשבוע לצאת לחיק הטבע. לירוק, לים ולאוויר הנקי יש השפעה דרמטית על מצב הרוח שלנו ועל הבריאות. לא חייבים לנסוע רחוק, חפשו פארק או אתר קרוב אליכם. וצאו "לגלות" אותו.

אם אתם ברמת סיכון ואתם חוששים לצאת החוצה גם לטבע ולאזור מבודד. לפחות הקפידו על "טיול אוטו", שימו מוזיקה טובה או שירים שכולם אוהבים ויכולים להצטרף, הדליקו את המזגן באוטו ופשוט צאו לכביש המהיר לנסיעה ללא מטרה חוץ מאשר "טיול".


חברים

בחופש גדול יש נטייה להתנתק קצת מחברים, וקל וחומר בימי קורונה שכל אחד נמנע ממגע ומסתגר בביתו. ילדים זקוקים לחברה, וכל זמן שאפשר, כשאין בידוד, חשוב להקפיד מאוד להפגיש אותם עם ילדים אחרים. להבנות בסדר היום ובלו"ז השבועי מפגש עם חברים, אפשר לתאם שהמפגש יהיה בחוץ באוויר הפתוח, אבל זו חובתכם כהורים לוודא שהילדים באים במגע עם חברים כי לילדים, במיוחד אלה עם קשיים חברתיים, יש נטייה להתנתק ואז החזרה לבית הספר וההתחברות מחדש לכתה קשה יותר.


יחסי אחים

גם בשגרה יש חיכוכים בין אחים ובימים אלה יתכן והם יתעצמו. חשוב להקפיד לעשות דברים יחד כמשפחה. גם אם יש פער גילאים בין האחים, חשוב להגיד לילדים ש"את זה אנחנו עושים יחד כמשפחה" וכולם נוכחים. תשתדלו לפחות פעם ביום לאכול יחד כולכם סביב שולחן אחד, ותנצלו את הזמן לשיחות משפחתיות ולחוויות של כולם.

מריבות אחים – אתם לא שוטר, תנו להם להתמודד, אתם שם כדי להיות "מתווך" אם צריך. השתדלו מאוד לא לקחת צד. זה מישהו קטן לא אומר בהכרח שהוא מסכן וחלש. כשיש מצב של "פיצוץ" הפרידו בין הניצים, כל אחד בחדרו או בפינה אחרת בבית. כדי שיוכלו להירגע ולא יתגוננו. שבו עם כל אחד מהם בנפרד, תקשיבו לצד שלו ותהיו אמפטיים, תתחברו לתחושות של כל אחד מהם. השתדלו להימנע מלתת עצות או לשפוט, פשוט תשאלו "אז איך אתה חושב שאפשר להתגבר על זה?, , "מה היית רוצה שאחיך יעשה אחרת במקרה הזה?" , "איך אתה חושב שאפשר יהיה למנוע את זה בעתיד?". תשאלו שאלות מכוונות כגון "שאלת אותו?", "אתה חושב שיכול להיות שהוא לא ידע שזה כל כך חשוב לך? איך הוא יכול לדעת?" , "איך אתה רוצה לפתור את זה?".


לשמור על קשר

דווקא בימי קורונה, חשוב להפגין לכידות משפחתית. זה גם מסר חשוב להעביר לילדים שלכם, המשפחה דואגת אחד לשני, ולכן, תקפידו על שגרת טלפונים ושיחות זום או סקייפ או טלפון עם סבא וסבתא והדודים וכל מי שאתם לא יכולים לבוא אתו במגע בשל הקורונה. תכינו "הפתעות" ציורים, עוגה משהו לסבא וסבתא ותשלחו להם (גם ללכת לדואר ולשלשל מכתב זו פעילות ). הכי חשוב שהדור המבוגר לא ירגיש ששכחו אותו ושהילדים יראו וילמדו מהדוגמה האישית שאתם מציגים להם, כדאי לכם, זה ישתלם כשאתם תהיו מבוגרים.


ד"ר מיכל קדרון, פסיכולוגית קלינית, פסיכולוגית ילדים, מתבגרים ומבוגרים, מומחית ל play therapy, ראש התוכנית לטיפול במשחק במכללת אורנים, מייסדת ובעלים משותף של רשת "רגעים" מרחב לבחון וטיפול פסיכולוגי בע"מ.